Arte hau Erdi Aroan agertu zen
Europa osoan aurkitzen den lehen estiloa da, tokian
tokiko desberdintasunak baldin baditu ere Estiloko zabalkuntza
erromesaldiei erantzuten die, nagusiki Santiagora. Erromanikoa
zabaldu zen hainbat kausei esker: Inbasio Barbaroen amaiera Kordobako
kalifatoaren zatiketa Bakearen zabalkuntza mundu kristauan, hirien,
merkataritza eta industriaren zabalkuntzaz. Zabalkuntza honetako
faktoreak izan ziren: Sistema feudalaren garapena, lanak
eskatzen zituela (gazteluak) Orden erlijiosoen zabalkuntza
(Benediktinoak), monasterioak zabaldu zituzten Erromesaldiko bideak
Gurutzadurak Hiru eraikuntza mota nagusi daude: Elizak, Monasterioak
eta Gazteluak Mikrokosmos bat bezala diseinatua zegoen, Jainkoaren
hiria Eraikuntza anitzak zituzten: Eliza Klaustroa Kapitulu gela
Abatearen etxea Praile / monjen gelak Errefektorioa Ospitalea.
Eliza
eraikuntza nagusia zen Jainkoaren erresuma sinbolizatzen zuen
Parterik sakratuena absidea zen Gurutze forma zuen Sinbologia
garrantzitsua zen: Zati zirkularrek perfekzioa islatzen dute eta
Jainkoaren sinboloa dira Laukizuzenak izakiekin erlazionaturik daude.
Elizaren ezaugarriak: Monumentala, erromatar ereduak kopiatu nahi
zuten erromesaldiko elizetan Txikia herriko elizetan Erlijio
katolikoaren propagandarako
ziren Iraunkorrak ziren, harriz egindakoak Oinplanoak izan daitezke:
Gurutze latinoa Poligonala Basilikaka Gurutze latinoa Poligonala
Basilikala
-Eliza kanpoko altxatua: Eliza
harrizko gangaz estalita dago Hormak lodiak dira Kontrahorma sendoak
behar dituzte Oinarriak sendoak dira Leiho gutxi
-Eliza barruko altxatua: hiru
maila ditu: Lehenengo solairua zutabe eta gurutze formako pilarez
Bigarren solairua tribunarekin (korredore bat erdiko nabera ematen
duela, alboko nabeen gainetik) Klerestorioa: leihoetako zati bat,
kanpora irekia. Zutabea Pillar Tribuna Klerestorioa
Eliza Estalki mota ugari
zituen; adibidez, Kanoi ganga: nagusiki erdiko nabea estaltzeko
erabiltzen zen Ertz ganga gehiago erabiltzen zen alboko nabeetan eta
girolan Kupula: Absidetan esferikoa erabiltzen zen. Erdikoa tronpa
edo petxinen gainean eraikitzen zen.
Gazteluak defentsarako
eraikuntzak ziren Fortifikatuak ziren, babesa emateko Harresia
elementu nagusienetariko bat zen Normalean toki altuetan eraikitzen
ziren, errazagoa zelako bertako defentsa. Erromanikoa Frantzian
Erromanikoaren jatorrizko gunea zen Estiloa Cluny-ko abatetxean jaio
zen Handik erromesaldiko bideei esker Europa osotik zabaldu zen,
nagusiko Santiagoko bidean zehar. Erromanikoa Frantzian Gangetako
estilo desberdinak bereizten dira Provenza: kupula apuntatuak eta
arkuz dekoraturiko fatxadak Auvernia koro luzea, alboko nabeak erdiko
santutegiaren inguruan girola osatuz eta kapera erradialekin Saint
Trophime, Arles Saint Sernin Toulouse.
Erromanikoa Frantzian
Burgundia: hiru nabeetako basilika kanoi gangaz Normandia:
Lombardiako eraginak, ertz gangaz eta kontrahormekin. Fatxadetan bi
dorre agertzen ziren bi aldeetan. Sainte Magdalene, Vezelay Cluny .
Erromanikoa Italian Italiako
probintzietan estilo arkitektoniko oso desberdinak garatu ziren:
Lombardia ertz gangaz eta proportzio handiz Erdiko Italian elementu
klasikoen dekorazioa: kapitel korintiarrak, kolorezko marmolak, arku
irekian, zutabetako galeriak eta eskulturaz beteriko fatxadak Saint
Ambroggio, Milan Saint Miniato, Florencia.
Erromanikoa Italian Hegoaldea
Bizantziar eta Arabiar eraginez, mosaikoak eta arku zorrotz
apuntatuak erabiltzen dituela. Toscana: hiru eraikuntza separatuak:
eliza, baptisterioa eta kanpandorrea. Cefalu, Sicilia Pisako
Katedrala, Toscanan, hiru eraikuntza separatuak ditu. Erromanikoa
Alemanian Elizak tamaina handikoak ziren Altuera handikoak ziren ere
Amaiera bakoitzean abside bat zuten. Dorre zirkular edo oktogonal
anitzen erabilerak itxura berezia ematen die. Laach Worms
Erromanikoa Ingalaterran X.
mendea baino lehen egurrez egiten zen Harrizko eraikuntzak txikiak
ziren eta era tosko batean eraikiak XI. mendean erromaniko normandoak
saxoniar estiloa ordezkatu zuen
Erromanikoa Ingalaterran
Eraikuntza luzeak, estuak, horma sendoz eta pilareen gainean
eraikiak. Absideak laukizuzenak ziren, transepto bikoitza zuten eta
atariak oso sakonak Nabeak sabai lauez estaltzen ziren baina ondoren
gangak erabiltzen hasi ziren. Alboko nabeak ertz gangez estaltzen
ziren.
Erromanikoa Espainian Lehenengo
gunea: Kataluinia XI. mendean zonalde honek Frantziarekin lotura
estuak zituen Eraginak lehenago zabaldu ziren Espainiako beste
tokietara erromesaldiekin iritsi zen Erromanikoa Espainian
Kataluniako elizek, kanpoaldean, bolumen ordenatuak aurkezten dituzte
Hormak banda lonbardoz, arku itsuz eta galeriekin dekoratzen dira
Oinplanoak hiru nabe zituen, nartex txiki batez Buruan abside
hirukoitza dago Erromanikoa Espainian Santiagorako bidea arte honen
zabalkuntzarako oinarrizkoa izan zen.
Erromanikoa Espainian
Erromesaldiko elizen ezaugarriak: Oinplanoa hiru edo bost nabeekin
eta transeptoa Transeptoan kapera erradialak daude Tribuna
barrualdean Buruak girola eta kapera erradialak zituen.
Erromanikoa Espainian
Eraikuntza poligonalak badaude ere Tenplarioekin erlazionaturik daude
Jerusalengo Sepulkro Santuan inspiratzen dira Adibideak dira Eunate,
Torres del Rio (biak Nafarroan) eta Veracruz (Segovian).
Erromanikoa Espainian
Gaztela-Leon: Erromesaldiko bideen eragina sakona da Elizak
Errekonkistako espirituarekin identifikatzen dira.
Erromanikoa Espainian
Eraikuntzak sinpleak eta txikiak dira Kontraste handia sortu zuten
Islameko arkitektura errefinatuarekin. Normalean kanpoan zonalde
portikatu bat zuten, kontzejuko bilerak egiteko.
Erromanikoa Espainian
Adibiderik onenak dira: Santiagoko katedrala Fromista Sant Climent de
Tahull San Pere de Roda San Juan de la Peña Beste eraikuntza daude
ere, gazteluak bezala (Loarre, Huescan) edo zubiak, erromesentzat oso
garrantzitsuak (Garesekoa, Nafarroan) .
Sarrera Marko arkitektonikoaz
mugatuta dago. Eskultura kokatzeko gune nagusiak dira: Atariak
Kapitelak
Sarrera Eskultura erromanikoak
helburu pedagogikoa zuen: irakurtzen ez zekien jendearentzat harrizko
Biblia bat zen Mezua sinplea eta argitsua da, ulertzeko erraza Ez da
garrantzitsua natura ondo kopiatzea, baizik eta transmititu nahi
dituzten ideiak era argi batean islatzea.
Sarrera Programa ikonografikoa
beti kokatzen da era berdinean: Tinpanoan Azken Epaiketa irudikatzen
da Atezangoetan sainduen eskulturak kokatzen dira Kapiteletan
Bibliako pasarteak Landare motiboak Irudi satirikoak Beste motako
dekorazioak (kanpoaldetan) bekatuak eta bizioak irudikatzeko uzten
dira.
Atari baten zatiak hauek ziren:
- Tinpanoa:Tinpanoan Azken
Epaiketa irudikatzen da Erdian Kristo agertzen da, epaile bezala
Mandorlan edo almendra itxurako forma baten barruan dago Bere
inguruan lau Ebanjelistak, pertsonak edo abere moduan irudikatuak
Hauen inguruan epaituak edota Apokalipsiko hogeita lau gizon zaharrak
agertzen dira
Tinpanoa Kristo bedeinkatzen
dago, eskua altxaturik duela Bere oinak lurra irudikatzen duen
sinbolo baten gainean jarriak Mandorla elementu mistikoa da
Ebanjelistak inguruan daude: Marko, lehoia Mateo, gizona Lukas,
zezena Jon, arranoa
Konposaketa Irudiak marko
arkitektonikora egokitzen dira Hierarkia eta simetriako irizpideak
jarraituz banatzen dira Eszenari batasuna emateko pertsonai guztien
begiak Kristorengan elkartzen dira Detaile batzuk egiten dira ere
Konposaketa Atarietako beste
elementu garrantzitsuak dira: Apostoluen irudiak atezangoetan,
normalean irudi luzangak izaten dira Kristo, Birjina edo beste santu
garrantzitsuren bat mainelean edo parteluzean Dintelean garrantzi
gutxiagoko irudiak edo Apokalipsiko gizon zaharrak agertzen dira
Konposaketa Batzuetan
dekorazioak ohiko markoa gaindi dezake eta fatxada osoan zehar
zabaltzen da Toki arruntetatik kanpo agertzen diren irudiak normalean
bizio eta bekatuen irudikapenak izaten dira
Arkiboltak Irudiak arkibolta
bakoitzean banatzen dira. Gaia arkibolta batetik bestera desberdinak
izan daitezke Espazioak mugatzen ditu Gaiak gizakiak, landareak edo
irudi geometrikoak izan daitezke
Arkiboltak Arkiboltetako irudiak
erdira begira daude Batzuetan dobela bakoitzean historia oso bat dago
Beste elementu apaingarriak, batzuetan profanoak, ager daitezke ere,
zodiakoko sinboloak bezala.
Beste apaingarriak Teilatu
azpian agertzen diren irudiak: munstroak eta bizioak irudikatzen
dituzte
Klaustroak Klaustroak
apaingarri eskultorikoen beste gune garrantzitsu bat dira Eskultura
zutabe txikien gainean dauden kapiteletara mugatzen da.
Klaustroak Kapitalak apaindu
daitezke norma batzuk jarraituz: Batzuk Bibliako historiak kontatzen
dituzte, era sinple eta ulertzeko erraz batean Beste batzuk naturako
elementuak, landareak eta loreak bezala izaten dituzte Beste batzuk
sinbolikoak dira, munstroak edo alegoriekin
. Klaustroak Biblikoak Abereak
Landareak Satirikoak Erliebeak Ez dira tinpanoetako edo
klaustroetako irudiak bezain arruntak Batzuetan elizetako hormetan
agertzen dira Gaiak erlijiosoak izaten dira Erliebeak Teknikoki
beste eskulturekin hainbat ezaugarri konpartitzen dituzte:
Naturalismo falta Mezuaren sinpletasuna Plano desberdinak
sakontasuneko inpresioa emateko.
Eskultura independentea Egurrez
egindakoa izaten da Irudiak ez dira tamaina handikoak Beti dira
erlijiosoak Bizantziar eraginak izaten dituzte Motak: Birjina bere
Semearekin Kristo Gurutzean Jaitsiera . Eskultura independentea
Birjina: Bizantziar Teotokos-en oinarritua dago Birjina bere
Semearentzat eserlekua da Biak agertzen dira aurrera begira
Bedeinkatzen ari dira Ez dago adinen desberdintasunik, bakarrik
tamainakoa Desproportzionatuak dira Denborarekin eboluzionatu ziren
eta Haurraren kokapena desberdina da, naturalistagoa izateko
Polikromatuak daude
Eskultura independentea Kristoa
Gurutzean agertzen da Bizirik dago eta ez dauka sufrimendua
adierazten duen elementurik Soineko luze bat jantzita daramate Lau
iltze dituzte Dena da simetrikoa Polikromatuak dira
Eskultura independentea
Jaitsierak: Batzuetan irudi bat baino gehiago agertzen da, Bibliako
eszena osatuz Arruntena Kristoa gurutzetik jaisteko momentua da.
Eskultura independientea
Jaitsiera Piet.
PINTURA ERROMANIKOA
Pintura erromanikoa, eskultura
bezala, arkitekturaren zerbitzuan dago. Izaera didaktikoa dauka.
Kokapena arruntena elizen barruan izaten da, hormak dekoratuz. Gaiak
ia esklusiboki erlijiosoak dira.
Teknikak eta euskarriak Horman,
nagusiki absidetan: freskoa. Egur gainean: aldaretako aurrealdeak,
kodeetan: miniatura eta oihaletan: tapizak
Horma pintura Ezaugarriak:
Pertsonaiak hierarkizatuak agertzen dira: Kristo edo Birjina erdian
agertzen dira, tamaina handiz Haien inguruan aingeruak edo
Ebanjelistak Beste sainduak beherago kokatzen dira Naturako
elementuak: abereak, landareak, lurretik gertu.
Horma pintura Irudiak ez dira
lasaiak: ikonografia tipikoena Pantokrator da, hau da, Kristo epaile
bezala, mehatxuzko espresioa duela Irudiak aurrera begira daude Ez
dira naturalistak Konbentzionalismoz beteak Deformazioak eta irudiak
estilizatuegiak.
Horma pintura Erabilitako
teknika freskoa da Koloreak lauak dira, itzalik gabekoak eta
tonalitate desberdinik gabe Ez dute perspektiba erabiltzen Irudiak
lerro lodiz mugatzen dira Sakontasuneko inpresioa emateko lerro
paraleloak margotzen dituzte
Ikonografia Pantrokator beti
dago bedeinkatzen: eskumako eskua altxatua seinale hori egiten
Ezkerreko eskuaz liburu bat heltzen du non irakur daiteken: Ego sum
lux mundi (Ni naiz munduko argia) Bi aldeetan alpha eta omega letrak
agertzen dira, Greziar alfabetoko lehena eta azkena, Kristo gauza
guztien hasiera eta amaiera dela sinbolizatzen dutelarik .
Ikonografia
Kristo eserita egoten da zerua irudikatzen duen lerro baten gainean
Bere oinak lurra irudikatzen duen zirkulu batean daude Aurpegiko
kolorea irudikatzen da kolorezko zirkuluekin Begiak handiak eta
espresiorik gabekoak dira Eskuak luzeegiak
dira,
beste elementuak bezala Jainko boteretsua da, gupidarik gabekoa.
Ikonografia Birjina beti
agertzen da bere Semearekin Bizantziar Teokokosen kopia bat da
Mandorlaren erdian agertzen da, Pantokrator bezala Umea bedeinkatzen
dago Birjina bere Semearen eserlekua da.
Koloreak Eskolaren arabera
aldatzen dira. Espainian bi eskola bereizten dira: Kataluniakoa
(Taull): okrea, berdea eta urdina, zuria eta beltzaz gain Gaztelakoa:
Frantziar eragina dago eta gorria gehiago erabiltzen da Kataluina
Gaztela.
Horma pintura Absidea kokapen
nagusia bada ere, kolore desberdineko bandaz, ez da kokapen bakarra:
Pintura ager daiteke gangetan, Leongo San Isidoroko Errege Panteoian
bezala Hormetan ager daiteke Zutabeak eta bereziki kapitelak
margotzen dira.
Horma
pintura Eszenak absidean ez daudenean, gangetan baizik, banaketa eta
gaiak alda
daitezke Bigarren mailako eszena erlijiosoak daude, aingeruak
Kristoren jaiotzaren berri ematen artzainei bezala. Ez dago erdigune
bat eta irudiak inguruan agertzen dira. Naturari erreferentzia
ingenuoak daude.
Horma pintura Pintura edozein
tokitan ager daiteke, gangetan edota arkuetako barruko partea.
Antolakuntza hierarkiko bat dago: irudi nagusiak gangetan eta
elementu naturalak (landareak, loreak) bigarren mailako kokagunetan.
Horror vacuii dagoela dirudi. Gangetan ez dago norabide zehatz bat,
absidetan bezala, eta horregatik irudiak edozein norabidean ager
daitezke.
Horma pintura San Isidoroko
irudi honetan pertsonaien banaketa ikus daiteke: Pantokrator erdian
eta Tetramorfo taldea mandorlaren inguruan.
Horma pintura Irudi erlijiosoak
egiteaz gain, beste motako gaiak ager daitezke ere Hau da nekazal
lanen irudikapena, egutegi original batean banaturik agertzen dela,
arku baten intradosean.
Frontalak Normalean egurrez
eginak daude Gaiak erlijiosoak izaten dira, askotan absidetako
berdinak Pertsonaien banaketa beti simetrikoa da Irudiak laukietan
banatzen dira eta tamaina desberdina da haien garrantziaren arabera.
Miniaturak Pergaminoan egiten
da Gaiak izan daitezke: Erlijiosoak Profanoak: Eguneroko eszenak
Gorte eszenak
Tapizak Artilez egiten dira
Hormak dekoratzeko erabiltzen ziren Irudiak gorteko bizitzarekin
erlazionatuak daude.
ESKULTURA ERROMANIKOA
Sarrera marko arkitektonikoaz
mugatuta dago. Eskultura kokatzeko gune nagusiak atariak eta
Kapitelak dira. Eskultura erromanikoak helburu pedagogikoa zuen:
irakurtzen ez zekien jendearentzat harrizko Biblia bat zen Mezua
sinplea eta argitsua da, ulertzeko erraza. Ez da garrantzitsua natura
ondo kopiatzea, baizik eta transmititu nahi dituzten ideiak era argi
batean islatzea. Sarrera Programa ikonografikoa beti kokatzen da era
berdinean: Tinpanoan Azken Epaiketa irudikatzen da Atezangoetan
sainduen eskulturak kokatzen dira Kapiteletan Bibliako pasarteak
Landare motiboak Irudi satirikoak Beste motako dekorazioak
(kanpoaldetan) bekatuak eta bizioak irudikatzeko uzten dira.
Atari baten zatiak :
Tinpanoa -Tinpanoan Azken
Epaiketa irudikatzen da Erdian Kristo agertzen da, epaile bezala
Mandorlan edo almendra itxurako forma baten barruan dago. Bere
inguruan lau Ebanjelistak, pertsonak edo abere moduan irudikatuak
Hauen inguruan epaituak edota Apokalipsiko hogeita lau gizon zaharrak
agertzen dira.
Tinpanoa Kristo bedeinkatzen
dago, eskua altxaturik duela Bere oinak lurra irudikatzen duen
sinbolo baten gainean jarriak Mandorla elementu mistikoa da
Ebanjelistak inguruan daude: Marko, lehoia Mateo, gizona Lukas,
zezena Jon, arranoa Konposaketa Irudiak marko arkitektonikora
egokitzen dira Hierarkia eta simetriako irizpideak jarraituz banatzen
dira Eszenari batasuna emateko pertsonai guztien begiak Kristorengan
elkartzen dira Detaile batzuk egiten dira ere .
Atarietako beste elementu
garrantzitsuak dira: Apostoluen irudiak atezangoetan, normalean irudi
luzangak izaten dira Kristo, Birjina edo beste santu garrantzitsuren
bat mainelean edo parteluzean Dintelean garrantzi gutxiagoko irudiak
edo Apokalipsiko gizon zaharrak agertzen dira .
Batzuetan dekorazioak ohiko
markoa gaindi dezake eta fatxada osoan zehar zabaltzen da Toki
arruntetatik kanpo agertzen diren irudiak normalean bizio eta
bekatuen irudikapenak izaten dira .
Irudiak arkibolta bakoitzean
banatzen dira Gaia arkibolta batetik bestera desberdinak izan
daitezke Espazioak mugatzen ditu Gaiak gizakiak, landareak edo irudi
geometrikoak izan daitezke
Arkiboltetako irudiak erdira
begira daude Batzuetan dobela bakoitzean historia oso bat dago Beste
elementu apaingarriak, batzuetan profanoak, ager daitezke ere,
zodiakoko sinboloak bezala .
Beste apaingarriak teilatu
azpian agertzen diren irudiak adibidez; munstroak eta bizioak
irudikatzen dituzte.
Klaustroak apaingarri
eskultorikoen beste gune garrantzitsu bat dira Eskultura zutabe
txikien gainean dauden kapiteletara mugatzen da.
Kapitalak apaindu daitezke norma
batzuk jarraituz: Batzuk Bibliako historiak kontatzen dituzte, era
sinple eta ulertzeko erraz batean Beste batzuk naturako elementuak,
landareak eta loreak bezala izaten dituzte Beste batzuk sinbolikoak
dira, munstroak edo alegoriekin.
Erliebeak ez dira tinpanoetako
edo klaustroetako irudiak bezain arruntak Batzuetan elizetako
hormetan agertzen dira Gaiak erlijiosoak izaten dira
Erliebeak teknikoki beste
eskulturekin hainbat ezaugarri konpartitzen dituzte: Naturalismo
falta Mezuaren sinpletasuna plano desberdinak sakontasuneko inpresioa
emateko.
Eskultura
independentea Egurrez egindakoa izaten da Irudiak ez dira tamaina
handikoak Beti dira erlijiosoak Bizantziar eraginak izaten dituzte
Motak: Birjina bere Semearekin Kristo Gurutzean
Jaitsiera
Eskultura independentea Birjina:
Bizantziar Teotokos-en oinarritua dago Birjina bere Semearentzat
eserlekua da Biak agertzen dira aurrera begira Bedeinkatzen ari dira
Ez dago adinen desberdintasunik, bakarrik tamainakoa
Desproportzionatuak dira Denborarekin eboluzionatu ziren eta
haurraren kokapena desberdina da, naturalistagoa izateko
Polikromatuak daude
Eskultura independentea Kristoa
Gurutzean agertzen da Bizirik dago eta ez dauka sufrimendua
adierazten duen elementurik Soineko luze bat jantzita daramate Lau
iltze dituzte Dena da simetrikoa Polikromatuak dira.
Eskultura independentea
Jaitsierak: Batzuetan irudi bat baino gehiago agertzen da, Bibliako
eszena osatuz Arruntena Kristoa gurutzetik jaisteko momentua da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario